O rajdzie

Czym są rajdy samochodowe?

W rajdach samochodowych rywalizują załogi złożone z kierowcy i pilota. Zawodnicy ścigają się wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli zamkniętych dla ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych, mało uczęszczanych fragmentach dróg. Między poszczególnymi odcinkami specjalnymi (tzw. oesami) załogi przemieszczają się drogami dojazdowymi – w otwartym ruchu, z poszanowaniem wszystkich przepisów prawa o ruchu drogowym.

Przebieg rajdu samochodowego wyznacza harmonogram, którego załogi muszą przestrzegać, tj. meldować się określonym czasie w określonych miejscach – tzw. punktach kontroli czasu. Odcinki specjalne rozgrywane są w pętlach, najczęściej od dwóch do pięciu oesów. Między poszczególnymi pętlami załogi zjeżdżają do parku serwisowego, zlokalizowanego najczęściej w bazie rajdu. Mechanicy mogą naprawiać samochody wyłącznie w parku serwisowym i mają na to wyznaczony czas – również określony w harmonogramie zawodów. Poza parkiem serwisowych rajdówki mogą być naprawiane wyłącznie przez kierowcę i pilota.

Informacje o wydarzeniu

Zaplanowany na 13-15 października 2017 r. Rajd Śląska jest organizowany przez Automobilklub Ziemi Tyskiej, który w przyszłym roku będzie obchodził 15-lecie działalności. Zawody są kontynuacją udanych i bardzo dobrze ocenianych edycji Rajdu Mikołowskiego oraz ubiegłorocznego Rajdu Mikołowsko-Żorskiego, czyli imprez w randze rajdu okręgowego, rozgrywanego w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Działania tyskiego automobilklubu znalazły uznanie w oczach władz Polskiego Związku Motorowego, które powierzyły AZT ambitne zadanie organizacji jednej z rund Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2017. Podczas pierwszej edycji Rajdu Śląska, oprócz zawodników walczących o punkty w mistrzostwach Polski, na odcinkach specjalnych zmierzą się także kierowcy i piloci rywalizujący o tytuły w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska. Rajd Śląska to wydarzenie dofinansowane z budżetu województwa śląskiego. Honorowy patronat nad imprezą objął Marszałek województwa śląskiego.

Rajd Śląska – kluczowe fakty

  • Termin: 13-15 października 2017 r.
  • Baza rajdu: Chorzów, Stadion Śląski
  • 6. runda Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2017
  • 4. runda Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska
  • 13 odcinków specjalnych o łącznej długości 149,58 km
  • Start na Stadionie Śląskim (13 października, piątek, 17:30)
  • Widowiskowy wieczorny odcinek specjalny wokół Stadionu Śląskiego (13 października, piątek, 19:00)
  • Meta zawodów na rynku w Żorach;
  • Zawodnicy będą się ścigać w następujących miejscowościach: Bieruń (powiat bieruńsko-lędziński), Wyry, Gostyń (powiat mikołowski), Ochaby Wielkie, Ochaby Małe, Pierściec, Chybie, Strumień (powiat cieszyński), Gliowice, Góra, Miedźna, Jankowice, Suszec (powiat pszczyński), Bzie, Golasowice, Pielgrzymowice (powiat Jastrzębie-Zdrój), a także na terenie miast Mikołów, Tychy i Chorzów.
  • Organizator: Automobilklub Ziemi Tyskiej

Inter Cars Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski – informacje

RSMP to najważniejszy i najwyższy cykl rajdowy w Polsce. Zawodnicy walczą w nim o tytuł rajdowego mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, a także o korony mistrzowskie w poszczególnych klasach. Najpopularniejsze kategorie samochodów rajdowych, którymi załogi ścigają się w RSMP, to m.in.:

  • R5 – w pełni wyczynowe samochody, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Auta napędzane są 1,6-litrowymi silnikami turbo o mocy około 280-300 KM, przenoszonej na wszystkie cztery koła. Samochody tej klasy to m.in.: Skoda Fabia R5, Ford Fiesta R5, Peugeot 208 T16 czy Hyundai i20 R5.
  • R2 – w pełni wyczynowe auta, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Te samochody napędzają silniki o maksymalnej pojemności 1600 cm3 (bez turbo) lub 1067 cm3 (z turbo) osiągające moc około 190-200 KM. W odróżnieniu od klasy R5, samochody R2 mają napęd tylko na przednie koła. Przykładami takich konstrukcji są m.in.: Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 czy Opel Adam R2.
  • Open N – do tej klasy zaliczane są tzw. samochody produkcyjne, czyli rajdówki będące seryjnymi wersjami sportowych modeli o ściśle ograniczonych możliwościach modyfikacji. Przykładami takich aut są Subaru Impreza oraz Mitsubishi Lancer. Oprócz tego, w tej klasie ścigają się też zawodnicy dysponujący samochodami typu Proto. Są to konstrukcje oparte najczęściej na podzespołach Mitsubishi Lancer w nadwoziach samochodów takich jak np. Ford Fiesta, Citroen C3. Auta Proto – choć podobne do samochodów klasy R5 są od nich mniej zaawansowane technicznie i wyraźnie wolniejsze.

W sezonie 2017 kalendarz Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski składa się z sześciu rund:

  • 21-23 kwietnia, Świdnica: Rajd Świdnicki-Krause (asfalt)
  • 26-28 maja, Gdańsk: Rajd Gdańsk Baltic Cup (szuter)
  • 3-5 sierpnia, Rzeszów: Rajd Rzeszowski (asfalt)
  • 7-9 września, Duszniki-Zdrój: Rajd Dolnośląski (asfalt)
  • 29 września – 1 października, Lublin: Rajd Nadwiślański (asfalt)
  • 13-15 października, Chorzów: Rajd Śląska (asfalt)

Rundy RSMP mają około 150 km odcinków specjalnych. Ten dystans najczęściej podzielony jest na 9-14 oesów. Pierwsza dziesiątka załóg każdej rundy RSMP zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzem Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

W ciągu ostatniej dekady w rywalizacji o tytuły Rajdowego Mistrza Polski świetnie radzili sobie kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego. Cztery tytuły mistrzowskie z rzędu wywalczył (2010, 2011, 2012 i 2013), pochodzący z Ustronia, Kajetan Kajetanowicz. Rok później mistrzostwo padło łupem urodzonego w Bielsku-Białej Wojtka Chuchały. Z kolei w sezonie 2015 najlepszym kierowcą rajdowym Polski został katowiczanin Łukasz Habaj.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2017 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego, a honorowy patronat nad cyklem objął Marszałek Województwa Śląskiego. Kalendarz mistrzostw tworzy 5 rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:

  • Rajd Zamkowy – 13-14 maja, Będzin
  • Rajd Ziemi Bocheńskiej – 2-3 czerwca, Bochnia
  • Rajd Wisły – 22-23 września, Wisła
  • Rajd Śląska – 14-15 października, Chorzów
  • Rajd Barbórka Cieszyńska – 24-25 listopada, Cieszyn

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska rozgrywane są w oparciu o regulamin rajdów okręgowych – krótszych i mniej wymagających zawodów przeznaczonych dla kierowców mniej doświadczonych lub takich, którzy dysponują mniejszym budżetem. O tytuł Rajdowego Mistrza Śląska w klasyfikacji generalnej można walczyć wyłącznie samochodami z napędem na jedną oś. W tym cyklu jest także klasa dla zawodników w samochodach z napędem 4×4, lecz są oni klasyfikowani wyłącznie w ramach tej klasy.

Partnerzy

Sponsor tytularny RSMP
Patronat
Partnerzy główni
Imprezę napędzają
Organizator