O rajdzie

Czym są rajdy samochodowe?

W rajdach samochodowych rywalizują załogi złożone z kierowcy i pilota. Zawodnicy ścigają się wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli zamkniętych dla ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych, mało uczęszczanych fragmentach dróg. Między poszczególnymi odcinkami specjalnymi (tzw. oesami) załogi przemieszczają się drogami dojazdowymi – w otwartym ruchu, z poszanowaniem wszystkich przepisów prawa o ruchu drogowym.

Przebieg rajdu samochodowego wyznacza harmonogram, którego załogi muszą przestrzegać, tj. meldować się określonym czasie w określonych miejscach – tzw. punktach kontroli czasu. Odcinki specjalne rozgrywane są w pętlach, najczęściej od dwóch do pięciu oesów. Między poszczególnymi pętlami załogi zjeżdżają do parku serwisowego, zlokalizowanego najczęściej w bazie rajdu. Mechanicy mogą naprawiać samochody wyłącznie w parku serwisowym i mają na to wyznaczony czas – również określony w harmonogramie zawodów. Poza parkiem serwisowych rajdówki mogą być naprawiane wyłącznie przez kierowcę i pilota.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski – informacje

RSMP to najważniejszy i najwyższy cykl rajdowy w Polsce. Zawodnicy walczą w nim o tytuł rajdowego mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, a także o korony mistrzowskie w poszczególnych klasach. Najpopularniejsze kategorie samochodów rajdowych, którymi załogi ścigają się w RSMP, to m.in.:

  • R5 – w pełni wyczynowe samochody, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Auta napędzane są 1,6-litrowymi silnikami turbo o mocy około 280-300 KM, przenoszonej na wszystkie cztery koła. Samochody tej klasy to m.in.: Skoda Fabia R5, Ford Fiesta R5, Peugeot 208 T16 czy Hyundai i20 R5.
  • R2 – w pełni wyczynowe auta, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Te samochody napędzają silniki o maksymalnej pojemności 1600 cm3 (bez turbo) lub 1067 cm3 (z turbo) osiągające moc około 190-200 KM. W odróżnieniu od klasy R5, samochody R2 mają napęd tylko na przednie koła. Przykładami takich konstrukcji są m.in.: Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 czy Opel Adam R2.
  • Open N – do tej klasy zaliczane są tzw. samochody produkcyjne, czyli rajdówki będące seryjnymi wersjami sportowych modeli o ściśle ograniczonych możliwościach modyfikacji. Przykładami takich aut są Subaru Impreza oraz Mitsubishi Lancer. Oprócz tego, w tej klasie ścigają się też zawodnicy dysponujący samochodami typu Proto. Są to konstrukcje oparte najczęściej na podzespołach Mitsubishi Lancer w nadwoziach samochodów takich jak np. Ford Fiesta, Citroen C3. Auta Proto – choć podobne do samochodów klasy R5 są od nich mniej zaawansowane technicznie i wyraźnie wolniejsze.

W sezonie 2018 kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski składa się z siedmiu rund:

  • 21-22 kwietnia, Rajd Świdnicki-Krause (asfalt)
  • 18-20 maja, Rajd Dolnośląski Hotel Zieleniec (asfalt)
  • 8-10 czerwca, Rajd Nadwiślański (asfalt)
  • 29-30 czerwca, Rajd Śląska (asfalt)
  • 9-11 sierpnia, Rajd Rzeszowski (asfalt)
  • 7-9 września, Rajd Elektrenai, Litwa (szuter)
  • 21-23 września, Rajd Polski (szuter) – runda mistrzostw Europy

Rundy RSMP mają około 120 km odcinków specjalnych. Ten dystans najczęściej podzielony jest na 9-14 oesów. Pierwsza dziesiątka załóg każdej rundy RSMP zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzem Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.

W ciągu ostatniej dekady w rywalizacji o tytuły Rajdowego Mistrza Polski świetnie radzili sobie kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego. Cztery tytuły mistrzowskie z rzędu wywalczył (2010, 2011, 2012 i 2013), pochodzący z Ustronia, Kajetan Kajetanowicz. Rok później mistrzostwo padło łupem urodzonego w Bielsku-Białej Wojtka Chuchały. Z kolei w sezonie 2015 najlepszym kierowcą rajdowym Polski został katowiczanin Łukasz Habaj.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2018 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego, a honorowy patronat nad cyklem objął Marszałek Województwa Śląskiego. Kalendarz mistrzostw tworzy 5 rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:

  • 13-14 kwietnia, Rajd Baborowa
  • 1-2 czerwca, Rajd Ziemi Bocheńskiej im. Janusza Kuliga
  • 29-30 czerwca, Rajd Śląska
  • 14-15 września, Rajd Wisły
  • 6-7 października, Rajd Grodzki
  • 16-17 listopada, Rajd Cieszyńska Barbórka

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska rozgrywane są w oparciu o regulamin rajdów okręgowych – krótszych i mniej wymagających zawodów przeznaczonych dla kierowców mniej doświadczonych lub takich, którzy dysponują mniejszym budżetem. O tytuł Rajdowego Mistrza Śląska w klasyfikacji generalnej można walczyć wyłącznie samochodami z napędem na jedną oś. W tym cyklu jest także klasa dla zawodników w samochodach z napędem 4×4, lecz są oni klasyfikowani wyłącznie w ramach tej klasy.

 

Więcej informacji o Rajdzie Śląska 2018 opublikujemy wkrótce.

Partnerzy

Patronat
Sponsorzy
Partner HRSMP
Imprezę napędzają
Organizator
Partnerzy
Partnerzy medialni RSMP
Partnerzy medialni RSMP